Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning

Dette kjøpet er regulert av nedenstående salgsbetingelser. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forståes som noe begrensing i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no.
For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukerombudets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillings-løsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av ferskvarer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Hjelles AS, Vestliveien 1, post@hjellebakeri.no, 55 95 11 00, Org nr: 911 655 179, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale, og er oppgitt i NOK inkl mva. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt ordren er mottatt. Dersom kjøperen bruker kredittkort, debetkort eller Vipps ved betaling, kan selgeren belaste kortet/Vipps med kjøpesummen ved bestilling.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen. Varen skal, med mindre annet er avtalt mellom partene, hentes hos selger.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har hentet varen i tråd med punkt 6.

8. Klager/Reklamasjon

Angrerettloven gir en generell rett på 14 dagers angrefrist fra leveringsdato for å angre på ditt kjøp, men det er spesielle bestemmelser i Angrerettloven for tidsbestemte ytelser og varer som forringes raskt. Dette gjelder for eksempel enkelte mat- og drikkevarer (eksempelvis frukt og grønt, ferskvarer, bestillingsvarer, samt kjøl- og frysevarer), hvor den generelle angrefristen ikke gjelder. Alle produkter som blir solgt via hjelles.no faller innunder disse bestemmelsene.

Har du klager/reklamasjon?

Hvis du har fått en feil i bestillingen, en vare som enten er skadet eller ikke holder god nok kvalitet, så omfattes dette av vår kvalitetsgaranti. Feilvarene må rapporteres så fort som mulig, innen en uke. Reklamasjon kan rettes til hentested eller sendes skriftlig pr. epost.

Angreretten gjelder ikke brukere som handler på vegne av bedrift eller organisasjon.

9. Avbestilling / endring

Avbestilling eller endring må skje senest 2 virkedager før avtalt henting.

10. Mangelende levering

Dersom selgeren ikke fremskaffer varen i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Dersom varen blir bestilt utenfor de angitte tidsfrister som er fastsatt i nettbutikken, vil selger ikke stå til ansvar for at varen ikke kan bli levert.

11. Selgerens rettigheter

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.